Al meer dan 3000 videoclips & lespakketten

Brugklassers verbazen de wetenschap

In Denemarken hebben vijf meiden uit de brugklas een bijzonder biologie-experiment gedaan. Het experiment heeft wetenschappers in Nederland, Engeland en Zweden nieuwsgierig gemaakt.

Wifi-straling
De brugklassers wilden weten of Wifi-straling (waardoor je draadloos kunt internetten) de groei van planten kan verstoren. Ze verdeelden vierhonderd tuinkerszaadjes over twaalf bakjes. De helft van de bakjes werd in een kamer gezet waar Wifi-straling was. De andere helft werd in een kamer gezet zonder Wifi-straling. In beide kamers was het even warm. Twaalf dagen lang gaven de leerlingen de zaadjes evenveel water.

Het resultaat was verbluffend: de tuinkers in de kamer zonder Wifi-straling was uitgegroeid tot gezonde, groene tuinkers. In de bakjes die in de kamer met straling hadden gestaan zat een bruine brij van zaadjes.

Slecht slapen
De Deense leerlingen kwamen niet zomaar op het idee. Een van de meisjes, Lea Nielsen, legt het uit: “We hebben allemaal meegemaakt dat we ons slecht konden concentreren op school als we met onze mobiele telefoon naast ons hoofd hadden geslapen. Soms hadden we ook moeite met inslapen of werden we vaak wakker. Het is beangstigend dat de straling zoveel effect heeft en we waren dan ook erg geschokt door de resultaten van dit experiment.”

Geen van de meiden slaapt nu nog met haar telefoon naast haar hoofd. Ze leggen de telefoon ver weg van hun bed of zelfs in een andere kamer. Ook de computer zetten ze nu altijd uit.

Verdieping groep 7/8
Vroeger waren telefoons niet draadloos. Telefoons waren met elkaar verbonden door een netwerk van draden. Bekijk de video over de ontwikkeling van de telefoon.

Hoe kun je ervoor kunnen zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van de straling die je mobiele telefoon uitzendt? Bedenk drie oplossingen en schrijf ze op. Bespreek de oplossingen met de klas. De leerkracht schrijft de tien beste oplossingen op.

Benieuwd naar de tuinkers? Neem een kijkje bij de foto’s van het experiment.