Aanvullende
opdrachten

Het Nieuwsmakers Lespakket is een compleet lespakket waarin (hyper)lokaal nieuws in de klas door leerlingen zelf wordt gemaakt. De lessen duren ongeveer een uur, met uitzondering van de lessen waarin leerlingen op pad moeten. Maar met het nieuws kan in de klas meer worden gedaan. Daarom vindt u hier een aantal nieuws gerelateerde (spel)oefeningen waarmee u leerlingen nog meer betrekt bij het proces van nieuws maken. Ook zou u groepjes deze opdrachten kunnen geven wanneer zij eerder klaar zijn met hun nieuwsitem dan de rest van de klas.

Het nieuws bespreken

U begint de les met een klassikale bespreking van het nieuws. U hebt leerlingen de opdracht gegeven om het nieuws bij te houden en in deze opening vertellen zij welk nieuws hen opviel. Het mag gek/raar/leuk/verdrietig nieuws zijn. U kiest een nieuwtje uit, vraagt waar het vandaan kwam en zoekt het nieuwtje op internet. U kunt het nieuws bespreken.

  • Waarom koos je dit nieuwtje?
  • Waarom is het bijzonder/actueel en voor welke doelgroep is het geschikt?
  • Wat zou je nog meer willen weten?
  • Als je het nieuws vanuit een andere kant zou bekijken, hoe zou het nieuwsbericht er dan uitzien?

De Nieuws Quiz!

Laat elke week een ander groepje de Nieuws Quiz voorbereiden. Alle leerlingen houden het nieuws bij, maar dit ene groepje maakt 17 (mulitiple choice) vragen en neemt de Quiz af. Nodig: de vragen, papier per groepje om het antwoord op te schrijven. Eventueel: timer zodat er een tijdslimiet op het denken staat.

Raad het nieuws

U geeft een of twee leerlingen de opdracht om een bepaald nieuwsitem dat zij interessant vinden, uit te kiezen. Dat nieuwsitem schrijven ze op een blaadje en de andere leerlingen mogen het nieuwsitem raden, met ja- en nee vragen. Een soort Wie ben ik met nieuws. De leerling die het nieuws heeft geraden, mag voor de volgende keer het nieuwtje verzinnen.

Het Vrolijk Nieuws Journaal

Laat elke week een ander groepje het Vrolijk Nieuws Journaal voorbereiden. Met twee mensen achter een desk, misschien een weerman en misschien een toneelstukje op locatie waar naartoe ‘doorgeschakeld’ wordt. Laat de leerlingen dit doen met alleen maar Vrolijk Nieuws. Of een ander door u gekozen thema. Aan het einde van de week voert elke keer een verschillend groepje het Vrolijk Nieuws Journaal op.

NieuwsMakers is ontwikkeld door

...

NieuwsMakers wordt mede mogelijk gemaakt door

...