Met de komst van internet en sociale media is het steeds gemakkelijker om nieuws te verspreiden. Maar hoe weet je nou of het écht nieuws is of nepnieuws?
Je moet niet alles meteen geloven en altijd goed uitzoeken uit welke bron het nieuws komt. Auteursrecht kan hierbij helpen.
Tobias maakt zich zorgen over overgewicht. Hij weet dat dat ook komt, omdat er in snoep en voedsel veel suiker zit. Vandaag staat hierover weer iets in de Telegraaf. Hij besluit een vlog te maken. Hij wijst de kijker op het stuk in de krant en noemt de journalist, maar hij doet nog meer.
Hij verzint er van alles bij en doet net of dat ook in dat artikel staat. Hij zegt bijvoorbeeld juffen en meesters op school te veel snoep uitdelen. En dat de juf van zijn zus dit vast ook doet, want zijn zus wordt ook veel te dik.
Tobias weet dat het nepnieuws is, maar hij vindt overgewicht ook een groot probleem.
Wat moet je nog geloven en wat niet? Het belangrijkste is: gebruik je gezonde verstand! Controleer welke bronnen de schrijver heeft gebruikt. En vergeet niet kritisch na te denken. Gebruik daarbij deze tips:
De lessen Mediawijsheid zijn opgezet als klassikale lessen, waarbij in gesprek met de klas het onderwerp behandeld en besproken wordt.
In sommige gevallen kan de voorkeur gegeven worden aan een zelfstandige verwerking van een les mediawijsheid. Bijvoorbeeld als de les op afstand gegeven moet worden.
Voor die situaties hebben we een aantal lessen omgezet in een zelfstandig werken les met een printblad. Bij ‘informatie voor de leerkracht’ staat meer uitleg en een overzicht welke lessen hiervoor geschikt zijn gemaakt.