Al meer dan 3000 videoclips & lespakketten

Warme truiendag

Let op: spreek met je leerlingen af dat ze op vrijdag 10 februari (Warme truiendag) allemaal warme kleding aantrekken naar school (trui, sjaal, muts, handschoenen, etc.) om deze les te kunnen geven!

Inleiding

Bekijk met je klas onderstaand filmpje met de volgende kijkvragen:

  1. Wat zijn twee redenen om duurzame methodes voor energie te gebruiken? (1. De grondstoffen raken op. 2. De grondstoffen zijn slecht voor het milieu)
  2. Wat is turf? (samengeperste plantenresten)
  3. Noem een voordeel en een nadeel van het gebruik van turf om energie op te wekken? (Voordeel: het brandt goed. Nadeel: belangrijke natuur gaat verloren)
  4. Noem een kostbare brandstof. (olie)
  5. Waarom zijn de mensen op het eiland afhankelijk van windenergie? (de turf is al op)
  6. Wat kunnen de twee windturbines laten werken? (Machines, lampen en computers voor 70 inwoners)

Het filmpje gaat over duurzame methodes voor energie in huis. Bespreek met je klas wat het woord duurzaamheid betekent (verstandig met energiebronnen en het milieu omgaan). Naast aardolie zijn er nog twee andere belangrijke (fossiele) brandstoffen: aardgas en kolen. Vertel je leerlingen dat we voor stroom, verwarming en vervoer ook gebruikmaken van deze brandstoffen. Vraag je leerlingen of ze weten wat er vrij komt bij de verbranding van deze brandstoffen: CO2. De uitstoot van CO2 draagt bij aan klimaatverandering (het broeikaseffect).

Kern

Op 16 februari 2005 is het Kyoto-protocol ingegaan. Het doel van het Kyoto-protocol is het wereldwijd verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (CO2 dus bijvoorbeeld), omdat deze zorgen voor klimaatverandering. Sindsdien organiseert het Klimaatverbond ieder jaar rond 16 februari (dit jaar op 10 februari) Warme truiendag. Deze dag herinnert iedereen aan de afspraken van het protocol.

Maak samen met je leerlingen een woordweb over wat jullie kunnen doen om duurzamer te zijn. Denk aan: verwarming lager (en warmer aankleden), ramen dicht als de verwarming aanstaat, lichten uit in het lokaal tijdens de pauze, lichten op de wc niet standaard aan, computers overdag op slaapstand/’s nachts uit.

Spreek met je leerlingen af dat jullie hier vanaf vandaag extra op gaan letten. Zet samen de verwarming lager, want iedereen heeft toch een lekker warme trui aan!

Afsluiting

Als afsluiting van deze les gaan jullie de Warme truiendag-estafette doen!

Wat heb je nodig: 2 grote dikke truien, 2 joggingbroeken, 2 sjaals, 2 mutsen, 2 paar handschoenen, 2 tafels, 2 stoelen, 2 borden, 2x mes en vork, ontbijtkoek en 2 dobbelstenen.

Verdeel de klas in twee groepen. Iedere groep zit in een kring om een van de tafels heen. Op elke tafel liggen een trui, een joggingbroek, een sjaal, een muts, een paar handschoenen, een bord met ontbijtkoek en mes en vork. Om de beurt gooien de leerlingen met de dobbelsteen. Wie zes gooit rent naar de tafel, doet alle kleding aan en begint te eten van de ontbijtkoek met mes en vork. Ondertussen gaan de leerlingen verder met gooien. Als de volgende zes gooit, moet de kleding zo snel mogelijk uit, zodat de volgende de kleding aan kan doen en kan gaan eten. De groep die als eerste de ontbijtkoek op heeft, wint!