Missie Superfit

Missie Superfit is een leerzaam spel betreffende de schijf van vijf. De leerlingen leren d.m.v. een superheld/superheldin wat ze het beste kunnen eten als ontbijt, middageten en avondeten. Tijdens het spel is er een mogelijkheid om handige tips te lezen over een juist voedingspatroon en de leerlingen kunnen ook de schijf van vijf uitprinten.
Handleiding
Leerdoelen
De leerlingen bewust maken over het belang van goede voeding.
Wegwijs maken met het gebruik van de schijf van vijf.
Doelgroep
Groep 4, 5 en 6.
Hoe werkt het spel
De leerlingen kunnen de stad Dikkendam redden van Meneer Grijpgraag. Daarvoor moeten ze de volgende stappen doorlopen:
• 1. De keuzemogelijkheid om een superman of supervrouw te maken.
• 2. Kleding en uiterlijk kiezen van je superheld. Door middel van het “geweer” kan de superheld worden getransformeerd in verschillende kleuren kleding, haardrachten en huidskleur.
• 3. Als laatste kunnen de leerlingen uit 16 heldennamen kiezen.
Na keuzemogelijkheid 3 gaat het spel echt beginnen. De helden moeten eerst een gezonde voeding tot zich nemen voordat ze de stad “Dikkendam” kunnen redden. De helden beginnen met het ontbijt, dit bestaat uit 4 porties. De leerlingen kunnen kiezen uit verschillende producten uit de verschillende voedselgroepen. De helden eten ook eerst hun middageten en avondeten die beide uit 5 porties bestaan. De leerlingen kunnen kiezen uit “slecht” voedsel en “goed” voedsel. Tijdens deze keuze kunnen de leerlingen ervoor kiezen om uitleg te krijgen over de verschillende voedselgroepen. Ook is er een mogelijkheid om de schijf van vijf uit te printen zodat de leerlingen hun gekozen producten kunnen terugvinden in de schijf van vijf.
Na alle maaltijden wordt het tijd om de stad “Dikkendam” te redden. De superheld gaat vliegen en komt onderweg “goede” producten tegen, appel en een wortel, en “slechte” producten tegen zoals, ijs en een hamburger. Het is de bedoeling dat de leerlingen door middel van de pijltjes op het toetsenbord door de stad heen vliegen. De ijsjes en hamburgers moeten worden ontweken en de appels en wortels mogen worden opgegeten. Dit kan men doen door over het desbetreffende product heen te vliegen. Mocht een leerling per ongeluk toch een “slecht” product tot zich nemen dan wordt de superheld wat dikker en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Door de “goede” producten zal de superheld sneller kunnen vliegen. Aan het einde van het spel komen de leerlingen meneer Grijpgraag tegen. Deze wil de superheld pakken en opeten. De leerlingen kunnen hem ontwijken door middel van de pijltjes te gebruiken. Als de superheld zijn maaltijden goed heeft gebalanceerd dan zal deze het einde zeker halen. Als de superheld slecht heeft gegeten dan heeft hij te weinig energie om het spel te voltooien. Aan het eind staat altijd een tip om de maaltijden, de volgende keer dat men het spel speelt, beter te balanceren.
Missie superfit is een spel wat individueel, in tweetallen of met de gehele klas gespeeld kan worden. Het spel is uiterst geschikt om af te spelen op het digitale schoolbord, hierdoor kunt u vooraf/achteraf met de leerlingen de schijf van vijf bespreken.
Tijdsduur
Om het spel Missie superfit eenmaal uit te spelen zal u ongeveer op 5 min. moeten rekenen.
Gebruik
Het spel Missie superfit kunt u gebruiken bij gerelateerde projecten over voeding, gerelateerde lessen natuuronderwijs of als eindspel na een computerspel. Al met al is Missie superfit een leerzaam en leuk spel voor de basisschoolleerling.